Tuesday, February 11, 2014

Penyelidik haruslah tahu apa itu RO dan RQ. RO ialah Research Objective manakala RQ ialah Research Question. Penyelidikan selalu bermula dari RQ. Daripada literature review kita akan jumpa GAP dan dari GAP kita keluaran RQ. Kemudian dari RQ kita hasilkan RO.
 
 
 
 
Tapi sebagai penyelidik amatur kadang-kadang bukan mudah nak keluarkan RQ. Jadi apa yang kita buat ialah kita mulakan dengan RO dan hasilan RQ. So macam mana nak hasilkan RQ. Ok mula-mula kita senaraikan RO kita seperti di bawah ini:
 
1. To investigate the need for an IST with LS consideration
2. To determine a method to categorize RMs based on LS
3. To develop and evaluate the LS based IST prototype
 
Kemudian, daripada RO, kita hasilkan soalan. Soalan boleh satu atau lebih. Soalan yang dihasilkan haruslah boleh menjawab atau menghasilkan jawapan kepada RO kita seperti contoh di bawah:
  
Objective 1: To investigate the need for an IST with LS consideration.
RQ 1: Are students having difficulties to find suitable RM for their learning needs?
RQ 2: Is there any relation between RM and LS?
RQ 3: Are there available ISTs that support students’ LS?
 
Objective 2: To determine a method to categorize RMs based on LS.
RQ 4: How can primitive elements in RM be categorized based on LS?
 
Objective 3: To develop and evaluate the LS based IST prototype.
RQ 5: Can the prototype perform better?
 
Pada permulaan penyelidikan kita senaraikan dulu RO dan RQ, nanti bila dah siap semua kita boleh revisit dan betulkan balik. Satu lagi, pastikan RO dan RQ logik dan boleh diukur. Maksudnya - kalau kita buat RO kit a- To improve student understanding - kita mesti pastikan adakah kita mempunyai cara yang reliable untuk ukur kadar kefahaman pelajar tu. Bukan sekadar yes or no. Nak improve understanding agak abstract maka perlu berhati-hati. So kena ingat ya!!
Posted by Liyana Shuib On 8:41 PM No comments

0 comments:

Post a Comment

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Blog Archive