Monday, May 6, 2013


Bila orang tanya LS - "buat apa sekarang ni?" Err teragak nak jawab. "Tengah belajar lagi". Sebab apa teragak - jawapannya:

"Oih dah tua pun tak abis belajar lagi"
"Dari dulu asyik belajar - tak bosan ke?"
"Bila nak abis? Tak abis-abis belajar."

Hmm sebenarnya LS tak amik pot sangat (tak ambil hati), cuma kalau yang bertanya tu dengan muka dan nada yang sinis. Ohh sentap jugalah.

Bagi LS, belajar tu penting. Walaupun ada yang takde peluang belajar tinggi, tapi kita still belajar dari sudut pendekatan yang berlainan. Kita belajar jadi isteri yang baik, belajar nak didik anak, belajar memasak, belajar berniaga, dan macam-macam lagi. Semua yang kita buat - melibatkan proses belajar - secara sedar atau pun tidak.

Jadi LS tak rasa rugi belajar lama-lama walaupun mungkin ada yang batch LS dah gaji tinggi. Bagi LS, ni rezeki masing-masing. Apa yang penting, walau bidang mana pun kita atau jawatan apa pun kita - kita still kena belajar lagi. Kerana hanya belajar je akan meningkatkan kualiti diri kita dan sekaligus akan meningkatkan taraf hidup kita.

Macam buat PhD ni. Ilmu yang dapat dari tesis bukanlah semata-mata ilmu mengenai metodologi, sistem atau output penyelidikan - tapi apa yang paling utama bila buat ni kita akan belajar banyak pasal kesabaran, ketekunan, disiplin, ketahanan diri dan bagaimana kita kena berusaha dan berusaha sampai berjaya.

Jadi - kepada yang rasa belajar itu membuang masa. Buangkanlah perspektif itu. Kita kena belajar macam-macam perkara - dari segi luaran atau dalaman - sampai akhir hayat kita. Barulah kita akan menjadi lebih baik. Insyaallah.
 
 
 
Posted by Liyana Shuib On 7:46 PM 2 comments

2 comments:

  1. pembelajaran ni sepanjang hayat..contohnya mcm ni
    http://cikhafizahnurani.blogspot.com/2014/02/belajar-seumur-hidup.html

    ReplyDelete
  2. setuju. saya akan jadikan blog ni sebagai rujukan. baru nak merangkak sambung belajar liyana..huhu

    ReplyDelete

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Blog Archive